sobota, 5 marca 2022

VMWare do lamusa Instaluj unRAID !

 Witajcie po dłuższej przerwie. Chciałbym się z wami podzielić moimi spostrzeżeniami dlaczego przeszedłem na system unRaid. Jak można wyczytać z poprzednich postów w WMWare coraz mniej żeczy działało, nie miało już wsparcia a ostatnio nawet nie wiedziałem że mi bateria w kontrolerze RAID umarła bo w WMWare usunięto, tak usuniętyo wsparcie świetnego kontrolera RAID marki LSI. Plus dla corpo.... Długo szukałem i znalazłem nowy lepszy system i z większymi możliwościami. Już na wstępie system licencji jest atrakcyjny. Płacimi jednorazowo za obsługę ilości dysków w macierzy a nie za subskrypcję którą trzeba co rok odnawiać :( Zobaczcie sami:


Uważam że to uczciwa cena jak za jednorazowy zakup. Po instalacji dodajemy dyski do macierzy która jest o niebo lepsza niż tradycyjny RAID 5 czy 6. Dodatkowo używając dysków SSD jako cache przyspieszymy działanie na plikach a w nocy kiedy nikt nie korzysta z plików są one przenoszone na dyski talerzowe.


Jak dla mnie jest to rozwiązanie idealne. Nie trzeba do tego jakiegoś drogiego i specjalnego kontrolera dysków. Wystarczy taki który ma tryb HBA lub zwykłe porty sata na płycie głównej.

Po zainstalowaniu unRaid i skonfiguowaniu macierzy możemy przystapić do instalacji wirtualnych maszyn i kontenerów Dockera. Tak dobrze czytacie Dockera! Mamy menu Aplikacji gdzie mamy gotowe przygotowane instalacje dokerów popularnych aplikacji takich jak np. TeamSpeak, NGING itp. Dodatkowo mamy dostęp do dużej ilości pluginów usprawniających i automatyzujących pracę serwera.


Czyż nie fajnie mieć panel zarządzania całym serwerem przez www ? WMWare nie daje nam takich możliwości nawet w najwyższej opcji subskrypcji. Polecam zainteresować się unRAID jeżeli chcesz mieć serwer na dopalaczach. Ja swojego unRAIDA już użytkuje od ponad roku i jestem zadowolony. Ciągłe aktualizacje i dbanie dużej społeczności o ilość aplikacji i wtyczek sprawia że mamy naprawdę potężny serwer. Tyle ode mnie, wypróbuj wersję Trial ;) Jeżeli masz pytania lub chcesz abym napisał coś więcej napisz komentarz.




6 komentarzy:

  1. Super wiadomość.
    Sam korzystam z unRaid od ponad roku i również jestem z niego zadowolony.
    Wg mnie warto było by zrobić kilka tutoriali. Instalacja unRaid, zakładanie Array, zakładanie pool, botowanie z USB i jego backup (przydaje się), bezpieczny dostep do zasobów serwera z internetu, reverse proxy, emby, nextcloud itd...
    Uważam że jest duże zapotrzebowanie na taką serie.

    Dodam od siebie że miałem sytuację że padł mi jeden dysk i po podłączeniu nowego dane się odbudowały dzięki dyskowi parzystości. Jedyny minus tego rozwiązania to w momencie odbudowy array nie ma dostępu do danych z tego arraya.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dodam jeszcze, że wyrósł dość poważny konkurent systemu unRaid jest to mianowicie TrueNAS Scale na linuxie. https://www.truenas.com/truenas-scale/

    OdpowiedzUsuń
  3. Podczas odbudowy Arraya nie bedzie dostępu do utraconych danych gdyż system musi "obliczyć" wartości i na podstawie tego odtworzy dane. Co do PENDRIVE od jakiegoś czasu dzięki wtyczne MyServers backup robi się do chmury ;)

    TruNAS racja że konkurencja (LinusTechTips używa od dłuższego czasu tego rozwiązania) ale chyba unRaid ma lepsze community i ogrom aplikacji w dockerze.

    Co do Tworzenia Arraya itp. scenariuszy jestem w trakcie kompletowania sprzętu aby opracować takie artykuły lub może nawet film.

    OdpowiedzUsuń
  4. Może jestem starej daty i odruchowo staram się szukać informacji na forach to w dzisiejszych czasach zdecydowanie wygrywa youtube.
    I myślę że seria filmów o unRaid na youtube była by ciekawa, bo system bardzo ciekawy i elastyczny.
    Community jest bardzo rozwinięte, wszystkie moje problemy w mig udało się tam rozwiązać.
    Z tego do wiem to teraz już można tworzyć kilka Arrayów, to było dotychczas jedno z większych ograniczeń tego systemu.

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzięki Linus Tech Tips to się dowiedziałem o unRaid :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Lubię filmy ale często to z wiki lub for więcej się można dowiedzieć. Wiek nie gra roli jeśli chodzi o chęć czerpania wiedzy na nowe tematy.

    OdpowiedzUsuń